Vard, norweska spółka zależna włoskiej grupy Fincantieri i jedna z wiodących firm zajmujących się budową specjalistycznych statków, podpisała z tajwańskim klientem umowę na zaprojektowanie i budowę dwóch statków CSOV (Commissioning Service Operation Vessels).
Qatar Energy podpisał 29 kwietnia umowę z China State Shipbuilding Corporation (CSSC) na budowę 18 ultranowoczesnych statków LNG typu QC-Max, co ma stanowić znaczący dodatek do historycznego programu rozbudowy floty LNG. Z racji na wielkość zamówienia i cenę wynoszącą 6 miliardów dolarów to jedno z największych tego typu zamówień w branży stoczniowej.
Japonia z flotą wartą 206,4 mld dolarów otwiera dziesiątkę państw z flotami o najwyższej wartości. ChRL z flotą o wartości ponad 204 mld zajmuje pozycję drugą. Kolejne trzy to: Grecja, Stany Zjednoczone i Singapur. W ciągu ostatnich 12 miesięcy wartość aktywów i struktury własności czołowych flot uległy znacznym zmianom – informuje VesselsValue.
Od 2023 r. przemysł stoczniowy przeżywa boom na nowe budowy. Beneficjentem są stocznie z ChRL z portfelem zamówień na nowe statki co najmniej do 2028 r. Utrzymuje się popyt praktycznie na wszystkie kategorie statków. Na początku 2024 r. przemysł stoczniowy ChRL pracuje na pełnych obrotach z odbiorami zaplanowanymi na 5 kolejnych lat.
Cruise Baltic, organizacja skupiająca porty Morza Bałtyckiego, przyjęła strategię rozwoju instalacji zasilania statków pasażerskich z instalacji nabrzeżowych. Rok temu Cruise Baltic był gospodarzem Sustainable Cruising Conference. 19 operatorów statków wycieczkowych podpisało w Kopenhadze Memorandum of Understanding zobowiązując się do korzystania z zasilania energią elektryczną z lądu.
Ørsted i Cadeler podpisały długoterminową umowę dzierżawy nowo wybudowanego statku instalacyjnego dla farm wiatrowych. Dzięki umowie Ørsted zabezpiecza dostępność statków instalacyjnych od pierwszego kwartału 2027 r. do końca 2030 r. na potrzeby nadchodzących projektów budowlanych.
Norwegian Cruise Line złożył we włoskiej stoczni Fincantieri zamówienie na cztery nowe wycieczkowce z opcją na kolejne cztery. To największe zamówienie w historii firmy.
Linie wycieczkowe Carnival Corporation złożyły drugie w ciągu dwóch miesięcy zamówienie na duży statek wycieczkowy. Wybuduje go niemiecka stocznia Meyer Werft.
Działalność i wyniki ekonomiczne Grupy Kongsberg w 2023 r. dowiodły, że działalność w przemysłach obronnych, morskich i kosmicznych to dobry i perspektywiczny biznes. Portfel zamówień Grupy wzrósł z 63 256 NOK na koniec 2022 r. do 88 550 mln NOK na koniec 2023 r. Portfel zamówień Kongsberg Maritime wzrósł o 2 674 mln NOK, Kongsberg Defence & Aerospace o 21 837 mln NOK, Kongsberg Discovery o 496 mln NOK, a Kongsberg Digital o 884 mln NOK w ciągu roku.
Operatorzy logistyczni podejmują na szeroką skalę działania mające na celu wyeliminowanie emisji gazów cieplarnianych (GHG) z łańcuchów dostaw. Najnowsze dane Maersk ECO Delivery Ocean dowodzą, że ten trend jest już powszechny. W 2022 r. Maersk przetransportował 480 tys. TEU statkami zasilonymi paliwami ekologicznymi. W 2023 r. ekologiczne kontenerowce przewiozły już 660 tys. TEU.
Baltic Power rozmawia z rybakami z polskiego wybrzeża
20 maja rozpocznie się 16. edycja ćwiczeń taktyczno-specjalnych pk. "Renegade/Sarex-24"
Nadir i Zenit - nowe Omegi w barwach Politechniki Morskiej w Szczecinie ochrzczone
Kolejne ataki Huti na żeglugę na Morzu Czerwonym i Zatoce Adeńskiej
Noc Muzeów 2024 w Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni
Arkadiusz Marchewka: rozwój żeglugi śródlądowej jednym z priorytetów Ministerstwa Infrastruktury